HUBUNGAN POWER TUNGKAI DAN PANJANG TUNGKAI KECEPATAN SPRINT 100 METER SISWA
Main Article Content
Abstract
This study aims to: (1) determine the effect of leg power and leg length on 100-meter sprint speed; and (2) determine the effect of leg power and leg length on students' 100-meter sprint speed. This study is an ex-post facto study and was conducted at SMP Negeri 5 Muara Bungo in grade VII with a population of 32 students. Data for this study were collected using questionnaires and tests. The questionnaires were divided into two groups: one group to determine leg power and leg length data; the other group to determine test scores; and the other group to determine students' 100-meter sprint speed. The analytical techniques used to test the hypotheses were simple linear regression analysis and multiple linear regression analysis. The results showed that: (1) leg power and leg length influenced students' 100-meter sprint speed by 12.5%; (2) leg power and leg length did not affect 100-meter sprint speed.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Asril. (2018). Evaluasi Pendidikan Jasmani Dan Olahraga. Malang: Wineka Media.
Ardian, B. (2020). Hubungan Antara Panjang Tungkai. Keluatan Otot Tungkai, Dan Daya Ledak Otot Tungkai Terhaap Kecepatan Lri 100 Meter Pada Siswa Kelas VIII SMPN 1 Prambon Kabupaten Nganjuk Tahun Ajaran 2019/2020.
http://repository.unpkediri.ac.id/2225/1/RAMA_85201_131010902
79.pdf Barlian, E. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Padang: Sukabina Press.
Makorohim, M.F, Dkk. (2022). Kontribusi Power Otot Tungkai dan Panjang Tungkai Terhadap Sprint. Jumbara Journal Of Sports Coacching Vol. 4, No. 2 Juli. https://repository.uir.ac.id/19828/ Nurhayati, C.D.L. (2018). Analisis Gerak Nomor Lari Sprint 100 Meter Putra Cabang Olahraga Atletik. Jurnal Kesehatan Olahraga, Vol. 02 Nomor 07Juli 2018 Hal 173-181.
https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal- kesehatan- olahraga/article/view/25131/23022.
Nur, R. Rusli. M, & Saman, A. (2022). Hubungan Daya Ledak Otot Tungkai Dengan Kecepatan Lari 100 Meter Pada Siswa Kelas XI SMAN 1 Kulisusu. Journal Olympic (Physical Education, Health and Sport), 2(1), 31-39.
Pateda. R. Dkk. (2024). Hubungan Daya Tahan Kekuatan Otot Tungkai dengan Laju Lari 100 M Pada siswa Kelas VII-3 SMP Negeri 1 Bonepantai. Jurnal Ilara: Jurnal Hasil Penelitian, Aplikasi teori, Analisis, dan Pembahasan Keputusan Tentang Keolahragaan, Vol. 10, No. 3, Bulan Agustus. https://journal.unm.ac.id/index.php/ilara/article/view/2301
Program Studi Pendidikan Jasmani, Kesehatan, & Rekreasi FKIP (2024).
Pedoman Penulisan Skripsi 2024-2025. Muara Bungo: UMMBA
Rahadian, A. (2019). Aplikasi Analisis Biomekanika (Konovea Software) Untuk Mengembangkan Kemampuan Lari Jarak Pendek (100 M) Mahasiswa PJKR Unsur. Journal of S.P.O.R.T, Vol. 3, No.1, Mei: https://jurnal.unsil.ac.id/index.php/sport/article/view/752
Widikdo, R.P. (2012). Hubungan Antar Panjang Tungkai, Tinggi Raihan, dan Power Otot-Otot Lengan Dengan Kemampuan Open Smash Siswa Putra Yang Mengikuti Ekstra Kurikuler Bola Voli Di SMP Negeri 2 Wonotunggal Batang. Yogyakarta:
dari https://eprints.uny.ac.id/8870/5/lampiran_08601244101.pdf
Widiastuti. (2019). Tes Dan Pengukuran Olahraga. Depok: PT. Rajagrafindo Persada.
Wirawan, I.P.I, Dkk. (2020). Korelasi Daya Ledak Otot Tungkai dan Panjang Tungkai Terhadap Kecepatan Lari 100 Meter Pada Siswa Putra Kelas
VIII H dan I SMP Negeri 3 Mengwi. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, Vol. 6, No. 1, Hal. 50-55, Januari, DOI. 10.5281/zenodo.3661575. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/jpkr/article/view/606/487
Wibison, M.I. (2022). Hubungan Panjang dan Power Tungkai Terhadap Kecepatan lari 100 meter peserta ekstrakurikuler atletik (lari) di SMP Negeri 1
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sukardi. (2012). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara. Suluri. (2011). Faktor-FaktorYang Mempengaruhi Prestasi
Suma’mur. (1985). Keselamatan Kerja dan Pencegahan Kecelakaan. Jakarta : PT. Gunung Agung.